Βασικές Αρχές Συμβουλευτικής και Διαχείρισης Ομάδων

Κωδικός μαθήματος
Υ23
Μονάδες ECTS
4
Εξάμηνο
Εξάμηνο 4
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων/ουσα

Δέσποινα Τσακίρη

Περιγραφή μαθήματος
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ

Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

Οι φοιτητές μετά το πέρας του μαθήματος θα είναι σε θέση :

  • Να γνωρίζουν τα κοινωνικά και οικονομικά φαινόμενα που συνέβαλαν στην ανάπτυξη της συμβουλευτικής διαδικασίας και να διακρίνουν τους στόχους της.
  • Να διακρίνουν το ρόλο που επιτελεί ο σύμβουλος σε σχέση με τον ρόλο του ψυχοθεραπευτή, ψυχιάτρου και ψυχαναλυτή.
  • Να περιγράφουν τα στάδια ανάπτυξης της συνέντευξης και  να τεκμηριώνουν τη σημασία τους.
  • Να τεκμηριώνουν τη διαφορά μιας συνέντευξης που εκτυλίσσεται στο προαναφερθέν πλαίσιο από άλλου τύπου δομημένες συνομιλίες. 
  • Να  περιγράφουν και να διακρίνουν με βάση τις αρχές, τις μεθόδους  και το ρόλο του συμβούλου τις τρεις προσεγγίσεις της συμβουλευτικής (ψυχοδυναμική, προσωποκεντρική, συμπεριφοριστική).
  • Να μπορούν να αναστοχαστούν στην σημασία της κάθε μιας προσέγγισης με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της.
  • Να διακρίνουν τις πέντε (5) κατηγορίες ομάδων και να μπορούν να εντοπίζουν  τα βασικά χαρακτηριστικά και τον τρόπο λειτουργίας τους.
  • Να γνωρίζουν τις αρχές πάνω στις οποίες οι σημαντικοί μελετητές των ομάδων θεμελίωσαν τη θεωρία τους.
  • Να περιγράφουν τα φαινόμενα που διέπουν τη λειτουργία μιας πρωτογενούς ομάδας και να διακρίνουν τις επιπτώσεις τους τόσο στο τρόπο λειτουργίας της ομάδας όσο και στο παραγόμενο έργο της.
  • Να γνωρίζουν τις βασικές ικανότητες και δεξιότητες του συντονιστή των ομάδων και να αναστοχάζονται στη σημασία τους.  

Δεξιότητες:

Οι αποκτηθείσες δεξιότητες αφορούν:

  • Την άσκηση της συγκριτικής δεξιότητας στο πλαίσιο μιας διαφορικής ψυχολογικής προσέγγισης της συμβουλευτικής διαδικασίας. 
  • Την εξοικείωση με τις τεχνικές διεξαγωγής της συνέντευξης στη συμβουλευτική.
  • Τον εντοπισμό, στο πλαίσιο της καθημερινής ζωής, διαφόρων μορφών συνάθροισης που λειτουργούν ως ομάδα.
  • Την παρατήρηση των φαινομένων που διέπουν τον τρόπο λειτουργίας συγκεκριμένων ομάδων.
  • Την εξοικείωση με τις τεχνικές λήψης απόφασης.
  • Την εξοικείωση με τις τεχνικές συντονισμού μιας ομάδας.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Ομαδική εργασία
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα. 
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Στόχοι:

  • Να παράσχει στους φοιτητές βασικές γνώσεις που συνεισφέρουν στην κατανόηση θεωρητικών προσεγγίσεων της συμβουλευτικής διαδικασίας.
  • Να παράσχει τις γνώσεις που συμβάλλουν στη  κατανόηση των ικανοτήτων και δεξιοτήτων που απαιτεί η διεξαγωγή μιας συνέντευξης ως βασικό εργαλείο της συμβουλευτικής διαδικασίας.
  • Να εφοδιάσει τους φοιτητές με τα εννοιολογικά εργαλεία  που επιτρέπουν την ανάλυση του τρόπου λειτουργίας των ομάδων και την κατανόηση των φαινόμενων που διέπουν τη πορεία εξέλιξης κυρίως των πρωτογενών ομάδων στο πλαίσιο διεξαγωγής μιας δράσης

Το μάθημα αναπτύσσεται σε δύο θεματικές ενότητες:

  • Θεωρητική προσέγγιση της συμβουλευτικής διαδικασίας με έμφαση στην παρουσίαση και ανάλυση της εμφάνισης και ανάπτυξης της συμβουλευτικής διαδικασίας και τις προϋποθέσεις άσκησης της 
  • Μελέτη των  χαρακτηριστικών και της λειτουργίας των πέντε κατηγοριών των ομάδων (Anzieu, Martin) και των βασικών μελετητών των ομάδων. Δίνεται έμφαση στις πρωτογενείς ομάδες και στα φαινόμενα που απαντώνται στη λειτουργία αυτών των ομάδων και αφορούν τη λήψη απόφασης την επιρροή και το συναίσθημα καθώς και το ρόλο του συντονιστή στη διαχείριση των ομάδων.

Διαλέξεις μαθήματος

Ι    ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ

  1. Εισαγωγή στη Συμβουλευτική διαδικασία (σκοπός, προϋποθέσεις, τύποι)
  2. Θεωρίες που αξιοποιούνται στη Συμβουλευτική διαδικασία : Η Ψυχοδυναμική θεωρία
  3. Θεωρίες που αξιοποιούνται στη Συμβουλευτική διαδικασία : Η Προσωποκεντρική θεωρία
  4. Θεωρίες που αξιοποιούνται στη Συμβουλευτική διαδικασία : Η Συμπεριφοριστική θεωρία
  5. Η συνέντευξη ως βασικό εργαλείο της συμβουλευτικής διαδικασίας
  6. Η ομαδική Συμβουλευτική : ( Εμφάνιση και ανάπτυξη, ομάδες στόχου, σκοποί, προϋποθέσεις)

ΙΙ    ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΟΜΑΔΩΝ

  1. Εννοιολογικός προσδιορισμός της ομάδας και κατηγορίες ομάδων
  2. Βασικοί μελετητές ομάδων: Gustave Le Bon και Elton Mayo
  3. Βασικοί μελετητές ομάδων: Sigmund Freud και Kurt Lewin
  4. Η λήψη απόφασης στην ομάδα
  5. Οι συγκρούσεις στην ομάδα
  6. Η επιρροή και το συναίσθημα στο πλαίσιο της ομάδας
  7. Ο συντονισμός των ομάδων : Λειτουργίες του συντονιστή και τεχνικές συντονισμού
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου

Διαλέξεις

39

Αυτοτελής μελέτη

61

Σύνολο Μαθήματος 

100

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Η αξιολόγηση των φοιτητών περιλαμβάνει:

Γραπτή εξέταση στο τέλος του εξαμήνου με στόχο την εξέταση γνώσεων (50%) και κριτικών ικανοτήτων (50%)
Κριτήρια αξιολόγησης: 

  1. Κατανόηση των διδαχθεισών θεωρητικών εννοιών
  2. Διαφορική κατανόηση των διδασκόμενων θεωρητικών προσεγγίσεων 
  3. Τεκμηρίωση των γνώσεων με την αξιοποίηση παραδειγμάτων
  4. Καλλιέργεια της κριτικής ικανότητας μέσω ερωτήσεων «κρίσης»

Τα κριτήρια αξιολόγησης βρίσκονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-class στη θέση του συγκριμένου μαθήματος

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Γεωργίου, Σ. (2003) Εκπαιδεύοντας ψυχολόγους στη συμβουλευτική, Αθήνα: Ελληνικά γράμματα.

Freud, S, (1999) Τρεις πραγματείες για τη θεωρία της σεξουαλικότητας, Αθήνα: PRINTA

Freud, S, (1992) Ψυχοπαθολογία της καθημερινής ζωής, Αθήνα: Επίκουρος

Μακλόκλιν, Μ. (2001) Ψυχοδυναμική συμβουλευτική, Αθήνα : Καστανιώτης

Ναυρίδης, Κ. (2005). Ψυχολογία των Ομάδων. Κλινική Ψυχοδυναμική Προσέγγιση. Αθήνα: Παπαζήσης.

Rogers, R.C (1970). Ομάδες συνάντησης, Αθήνα: Δίοδος.

Rogers, C. (2004). Προσωποκεντρική συμβουλευτική : θεωρία, έρευνα και εφαρμογές, (Επιμέλεια Κοσμόπουλος) Αθήνα: Τυπωθήτω

Blanchet, A. - Trognon A. (2002). «Ψυχολογία των ομάδων – Θεωρητικές προσεγγίσεις και εφαρμογές των ομαδικών μοντέλων», Αθήνα: εκδ. Σαββάλας.

Πλήρης φάκελος σημειώσεων από τη Διδάσκουσα

URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS

text